MY MENU

회원관리 규정



  • Korean
  • English
대한치의학회는 회칙 제6조에 의거하여 회원학회를 두고 있습니다. 회원학회는 대한치과의사협회의 학회 인준규정 제2조에 의거하여 학술위원회의 추천을 받아 이사회에서 심의결정합니다. 인준 신청을 원하시는 학회에서는 다음 사항을 참고하시어 해당 구비서류를 대한치과의사협회 학술위원회로 제출하여 주시기 바랍니다.

회원 관리 규정

제정 2019. 03. 27
개정 2019. 10. 23
개정 2022. 03. 25
제1조(목적)

본 규정은 대한치의학회 정관(이하‘정관’) 제5조, 제6조, 제7조, 제8조에 의한 회원 관리 사항을 규정함을 목적으로 한다.

제2조(위원회)

본 규정 제1조의 회원 관리를 위해 분과학회학술활동평가심의위원회를 둔다.

제3조(분류)

본 회 회원인 학회는 각 호로 분류된다.

1. 기간학회: 기간학회라 함은 다음 각 호에 해당하는 학회이다.
  • ① 전국 치과대학, 치의학전문대학원의 1/2이상에서 교과목으로 개설된 학문을 전문적으로 다루는 학회
  • ② 하나의 독립된 치의학 영역으로 인정되는 학문 분야를 다루는 학회
  • ③ 전문의 자격이 인정되는 학문분야를 다루는 학회
2. 융합학회: 융합학회라 함은 다음 각 호에 해당하는 학회이다.
  • ① 3개 이상의 치의학 전문분야가 융합된 학문이나 임상분야를 다루는 학회
  • ② 의학, 공학, 생물학 등의 타 학문분야와 융합된 학문을 다루는 학회
3. 세부학회: 세부학회라 함은 다음 각 호에 해당하는 학회이다.
  • ① 치의학의 전문분야로부터 파생, 발달한 학문이나 임상분야를 다루는 학회
제4조(회비)

본 회 회원은 정관 제6조 제1항에 의한 회비의 납부 의무를 준수해야하며 구체적인 사항은 별도로 규정한다.

제5조(추천)

본 회의 기간학회는 대한치과의사협회 학술위원회 위원으로 추천된다.

제6조(학회전환)
  • ① 기간학회는 세부, 융합학회로 전환 신청할 수 있다.
  • ② 본 회는 본 규정 제8조에 의한 평가 결과 기간학회로 인준 받았으나 이후 기간학회로서의 자격을 충족하지 못할 경우 세부, 융합학회로 전환을 할 수 있다.
  • ③ 본 회는 분과학회학술활동평가심의위원회를 두어 기간학회와 세부, 융합학회의 자격 충족여부 및 전환을 매년 평가 할 수 있다.
제7조(분과학회학술활동평가심의위원회)
① 본 위원회의 구성은 본 회 임원 중에서 부회장 1인과 학술이사를 당연직으로 하여 그 외 이사 3인 및 외부 2인으로 구성함을 원칙으로 하며 구성은 다음과 같다.(개정 2022.03.25.)
  • 1. 위원장 1인 (부회장)
  • 2. 간사 1인 (학술이사)
  • 3. 심의 위원 3인 (이사)
  • 4. 평가 위원 2인 (관련 기간학회에서 추천받은 위원)
② 위원의 임기는 본 회의 임원 임기와 같다.
③ 위원회는 재적 과반수의 출석으로 성립하고 출석 과반수의 찬성으로 의결한다.
④ 위원회의 업무는 다음과 같다.
  • 1. 회의의 소집 및 개최ㆍ운영
  • 2. 정관 제6조(회원의 의무)에 의한 분기보고서 및 정기보고서 자료의 수집
  • 3. 각 분과학회 분기보고서 및 정기보고서 평가에 관한 사항
  • 4. 기간, 세부, 융합학회의 자격충족, 전환, 활동, 명칭에 관한 사항
⑤ 위원장은 정관 제6조(회원의 의무)에 의거 위원회에서 평가한 결과를 본 회 이사회에 보고한다.
제8조(학술 활동 평가)
  • ① 회원의 발전을 도모하기 위하여 매년 회원의 학술 활동을 평가한다.
  • ② 학술 활동 평가는 정관 제6조(회원의 의무) 2항에 의거, 회원으로부터 연4회 분기보고서와 연1회 정기보고서를 제출 받아 평가를 시행하고 그 결과를 본 회의 분과학회학술활동평가심의위원회에서 평가한다.
  • ③ 분기보고서 및 정기보고서를 기한 내 제출하지 않은 회원은 평가 대상에서 제외될 수 있으며, 경고 대상이 될 수 있다.
  • ④ 3회 이상 분기보고서 및 정기보고서를 제출하지 않은 회원은 정관 제8조(회원 징계)에 의거 징계 대상이 될 수 있다.
  • ⑤ 학술활동 평가 심사 기준은 별표 1 또는 별표 2와 같다.
  • ⑥ 학술활동 평가 결과가 현저히 낮을 경우, 해당 회원은 경고 대상이 될 수 있으며, 경고가 3회 누적될 경우, 이사회에 회부되어 징계 대상이 될 수 있다.
  • ⑦ 분과학회학술활동심의평가위원회는 비회원 학회가 세부학회로의 신규가입 신청 시 그 명칭에 대한 평가 후 관련 기간학회의 의견을 참조하여 그 명칭(국문, 영문) 변경을 요구할 수 있다.
제9조(시상)
  • ① 본 회는 학술 활동 평가를 기준으로 선정된 회원에 대해 시상을 할 수 있다.
  • ② 시상은 최우수상 1개 분과학회와 우수상 3개 분과학회(회원수 300명 미만/300명 이상 800명 미만/800명 이상)로 나누어 선정한다. 단, 심사 결과에 따라 시상 분과학회 수는 변경될 수 있다.
  • ③ 시상 대상은 본 회 분과학회학술활동평가심의위원회에서 추천하고 본 회 이사회에서 최종 결정하여, 매년 총회에서 시상식을 진행한다.
  • ④ 시상 대상 회원에게는 상금을 지급할 수 있다.
제10조(기타)

본 규정에 규정되지 않은 사항에 대해서는 이사회 의결에 따른다.

부 칙
  • 1. (시행일) 본 규정은 이사회의 인준을 받은 날부터 시행한다.
  • 2. (경과조치) 본 규정 제3조에도 불구하고 본 규정이 제정되기 이전에 회원인 학회는 기간학회로 본다.

[문서 다운로드]
  • Korean
  • English
Korean Academy of Dental Science manages Member Associations in accordance with Article 6 of the by laws. Member Associations are recommended by the academic committee and deliberated by the board of directors in accordance with Article 2 of the Approval Regulations of the Korean Dental Association. Please refer to the following information and submit the required documents to the Academic Committee of the Korean Dental Association.

Regulations of Member Management

Enacted: 2019. 03. 27
Revised: 2019. 10. 23
Article 1 (Purpose)

This regulation aims to stipulate matters pertaining to member management pursuant to Articles 5, 6, 7 and 8 of the Articles of the Korean Academy of Dental Science (hereinafter referred to as the Articles of Association).

Article 2 (Committee)

The Academic Division Review and Evaluation Committee is established for member management in Article 1 of this regulation.

Article 3 (Classification)

Member Associations that are classified per issue.

1. Subsidiary Association : The term "Subsidiary Association" encompasses the following academic societies:
  • ① Academic Associations that specialize in academics established as courses in more than half of the nationwide dental colleges and dental graduate schools
  • ② Academic Associations dealing with academic fields recognized as an independent dental field
  • ③ Academic Associations dealing with academic fields for which professional qualifications are recognized
2. Convergent Associations: Convergent Association refers to the following Associations:
  • ① Academic Associations dealing with academic or clinical fields which includes three or more specialized fields of dentistry
  • ② Academic Associations dealing with disciplines that are fused with other disciplines such as medicine, engineering, and biology
3. Sub-divisional Associations: A Sub-divisional Association is an Association that falls under each of the following issues.
  • ① Academic Associations dealing with academics or clinical fields derived or developed from specialized fields of dentistry
Article 4 (Membership Fees)

Members of the Association shall comply with the obligation to pay the dues under Article 6, Paragraph 1, and specific matters shall be stipulated separately.

Article 5 (Recommendation)

This conference is recommended as a member of the academic committee of the Korean Dental Association.

Article 6 (Conversion of Academic Association)
  • ① Subsidiary Association can apply for conversion to a Sub-division or Convergent Association.
  • ② As a result of the evaluation pursuant to Article 8 of this regulation, the Association has been approved as a Subsidiary Association, but if it does not meet the qualifications as a Subsidiary Association, it may switch to a Sub-division or Convergent Association.
  • ③ The Association has an Academic Division Review and Evaluation Committee, which can annually evaluate whether or not the qualifications of the Subsidiary Association, Sub-division Association or Convergent Association are met.
Article 7 ( Academic Division Review and Evaluation Committee)
① The composition of this committee is in principle to consist of five persons assigned for duty including two persons with one vice-president and one academic director taken from among the executives of the association. Composed as follows.
  • 1. One Chairperson (Vice-President)
  • 2. One Administrator (Director of Seicentific affairs)
  • 3. Three deliberation committee members (Directors)
  • 4. Two evaluation committee members (recommended by the relevant major Association)
② The term of office of the members is the same as that of the executives of this meeting
③ The committee is established with a majority attendance and a decision is made with the approval of a majority of the attendance.
④ The committee's work is as follows.
  • 1. Convening, holding, and operating meetings
  • 2. Collection of quarterly report and periodic report data pursuant to Article 6.
  • 3. Matters concerning the evaluation of the quarterly and regular reports of each Academic Division
  • 4. Matters concerning the qualification, conversion, activities, and designation of the Subsidiary, Sub-divisional, and Convergent Associations.
⑤ The chairperson reports the results of evaluation by the committee to the board of directors of this association in accordance with Article 6 (Members Obligations).
Article 8 (Academic Activity Evaluation)
  • ① Every year, members' academic activities are evaluated to promote members development.
  • ② It is evaluated by the committee in accordance with Article 6, section 2 (Member Obligation), the evaluation of academic activities is conducted by receiving quarterly reports and annual reports from members, and the results are reviewed in the Academic Division.
  • ③ Members who do not submit quarterly and regular reports within the deadline may be excluded from evaluation and may be given a warning.
  • ④ Members who fail to submit quarterly reports or regular reports more than three times may be subject to disciplinary action pursuant to Article 8 (Disciplinary Measure for Members).
  • ⑤ The criteria for evaluation of academic activities are as shown in Table 1 (Attached) or Table 2 (Attached).
  • ⑥ If the result of academic activity evaluation is found to be too low, the member may be given a warning. If the warning is accumulated three times, it may be referred to the board of directors and the member may be subject to disciplinary action.
  • ⑦ The Academic Division Review and Evaluation Committee may request a change of the name (Korean, English) after evaluating the name of a non-member Association when applying for a new subscription as a subsidiary, referring to the relevant opinions of the major Association.
Article 9 (Award)
  • ① This association is able to give awards to members selected based on the evaluation of academic activities.
  • ② The Academic Division Awards shall be divided into one Grand Prize and three Excellence Prizes (less than /more than 300 members or less than /more than 800 members). However, the number of Academic Division Awards may change depending on the results of the examination.
  • ③ Awards are recommended by the Academic Division Review and Evaluation Committee and finally decided by the association’s board of directors, and the awards ceremony is held at the annual general meeting.
  • ④ Prize money can be paid to members who are eligible for the award.
Article 10 (Others Items)

Matters or issues that are not specified in this regulation are subject to the resolution of the board of directors.

Supplementary Provisions
  • 1. (Effective date) This regulation shall begin being enforced as of the date of approval by the board of directors.
  • 2. (Transitional Measures) In accord with Article 3 of this regulation, an Association that is a member prior to the enactment of this regulation is regarded as a Subsidiary Association.

[Download Document]